Autorizarea activitatii si declaratia cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT

Cand vrei sa deschizi o firma sau sa iti extinzi activitatea, unul dintre pasii obligatorii este autorizarea functionarii. Aceasta procedura este reglementata de lege si are rolul de a asigura ca toate activitatile desfasurate respecta normele legale in domeniile de sanatate, protectia mediului, siguranta muncii si altele.

Cum se face autorizarea functionarii?

Autorizarea functionarii se face prin inregistrarea in Registrul Comertului a unei declaratii pe propria raspundere, prin care solicitantul isi asuma ca activitatile declarate respecta conditiile legale. Declaratia acopera atat sediul social sau profesional, cat si eventualele sedii secundare sau locatiile terte unde se desfasoara activitatea.

Pentru activitatile cu impact semnificativ asupra mediului, este nevoie de autorizatii speciale eliberate de autoritatile competente de protectia mediului. Lista exacta a acestor activitati si procedura sunt stabilite prin ordin al ministrului de resort.

Exista si domenii unde legea prevede conditii speciale de functionare (de exemplu, sanatate, alimentatie, siguranta la locul de munca). In aceste cazuri, autorizatiile se obtin de la institutiile competente, inainte sau dupa inceperea activitatii economice, in functie de situatie.

Ce trebuie depus la Registrul Comertului?

La inregistrarea firmei, solicitantul trebuie sa depuna:

  • cererea de inregistrare,
  • declaratia pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor legale de functionare.

Declaratia poate fi semnata olograf sau cu semnatura electronica calificata, de catre asociati, administratori sau alte persoane autorizate. Prin aceasta, solicitantul confirma ca firma respecta conditiile impuse de legislatia in vigoare (sanitara, veterinara, de mediu, protectia muncii etc.).

 Activitățile proprii de birou pentru firmă nu fac obiectul depunerii declarației pe propria răspundere.

Daca ulterior se schimba obiectul de activitate, sediul social/profesional, se deschid noi puncte de lucru sau se suspenda ori reia activitatea, este obligatorie depunerea unei noi declaratii care sa reflecte situatia actuala.

Modelul declarației-tip pe propria răspundere este disponibile pe site-ul ONRC.

Odata depusa declaratia, Registrul Comertului elibereaza certificatul de inregistrare si certificatul constatator, care confirma ca activitatea a fost autorizata in conditiile legale.

Cum are loc controlul?

Dupa inregistrare, Registrul Comertului transmite electronic datele catre institutiile competente, care pot efectua controale pentru a verifica daca activitatea respecta intr-adevar legislatia. Printre aceste institutii se numara:

  • Ministerul Sanatatii (prin DSP-uri)
  • ANSVSA
  • Ministerul Mediului
  • Inspectoratele Teritoriale de Munca.

Daca in urma controlului se constata nereguli, autoritatile pot dispune suspendarea sau interzicerea activitatii. Aceste decizii se comunica Registrului Comertului si se inregistreaza oficial.

Citeste si : Depasirea plafonului de TVA: reguli noi din 2025

Articole similare

Comentariul tau aici